VERSUS ROMÂNIA la Teatrul Educațional din București

VERSUS ROMÂNIA
Un spectacol de Ioana Păun

Cu: Zory David
Texte: Smaranda Nicolau // Scenografie și video: Mihai Păcurar // Investigație: Andreea Câmpeanu // Artist Asociat: Toma Dănilă

“Înainte alergam 10 kilometri, acum nu mai pot să merg nici 10 minute. Am toți nervii umflați în corp, foarte umflați.” 
(Abd Al-Rahim Al-Nashiri – suspect de terorism)

MINCIUNĂ
Rahim a fost odată cel mai tânăr milionar din Arabia Saudită. Acum se afla la Guantanamo, așteptându-și sentința la moarte. Între atunci și acum, Rahim a trecut prin (CENZURAT) unde a stat 3 ani. 
(CENZURAT) este numele de cod al agentului CIA de origine arabă care a fost trimis să interogheze deținuții periculosi. (CENZURAT) este singurul om pe care Al-Rahim l-a cunoscut în închisoarea cu nume de cod “Bright Light”, din (CENZURAT). Convins că va descoperi creierul din spatele atentatelor teroriste din anii 2000, ajunge să-l (CENZURAT) pe singurul om care îi spune adevărul. 

ADEVĂR
În 2012, Abd Al-Rahim Al-Nashiri, presupus terorist Al-Qaeda, dă în judecată România. Statul român este acuzat de complicitate la detenția și torturarea acestuia într-o închisoare secretă CIA din București, strada Mureșului, nr. 4. 
România ezită să coopereze la aflarea adevărului. 
La mai puțin de un an după și la peste 12 ani după schimbarea regimului politic din România, Institutul pentru Cercetarea Crimelor Comunismului împreună cu ziarul Gândul lansează o campanie de mare anvergură pentru condamnarea torționarilor din sistemul comunist. Statul român, într-un proces fulger în care dovezile directe sunt precare, îl condamnă pe Ion Ficior pentru crime împotriva umanității. 

Pentru că, dublu standard.

SPECTACOL
Într-un climat în care statele administrează legal violența, o echipă formată din artiști și jurnaliști de investigație aleg să ignore toate întrebările evidente și întreabă în schimb, cine profită? 
Delirul investigativ se transformă într-un spectacol care se detașează de estetica frustă a teatrului documentar, asumându-și în schimb un limbaj împrumutat din cultura de masă. 
Considerăm că spectacularizarea terorismului, poetizarea servicilor secrete și demonizarea Celuilalt în cultura informației nu pot fi combătute decât cu propriile lor arme. 
Dacă justiția înscenează iar media spectacularizează e ironic că tocmai teatrul urmărește cel mai puțin aplauzele și seducția estetică și rămâne să se adreseze conștiinței morale a fiecăruia. 

INTRAREA LIBERĂ
rezervări la 0727378428 / clara.traistaru@gmail.com

 

Centrul de Teatru Educațional

Str. Lânăriei 93 – 95, sector 4, 040327 București